2023-07-17
Forró hangzás és egy lehetséges világvége – Kristoaf és Ajsa Luna-koncert a Várkert Bazárban
Tavaly sok izgalmas könnyűzenei produkció jutott el a Várkertbe. Augusztus 3-án két igazi különlegesség lép fel. Kristoaf, az elektronikus indie stílus egyik legismertebb progresszív képviselője, míg Ajsa Lunát sokan a Z generáció Hamupipőkéjének tartják. Kettőjük szereplése lehetőséget teremt arra, hogy a zenebarátok betekintést nyerhessenek egy egészen különleges, cseppet sem hétköznapi világba.
A Várkert Bazár Szárazárok színpadán sok fiatal tehetség mutatkozott már be, hála az Ybl Pop programsorozatnak. A szervezők azt a célt tűzték ki maguk elé, hogy bemutatkozási lehetőséget biztosítsanak olyan tehetségeknek, akik korábban nem állhattak a nagyközönség elé. Az augusztus 3-i est két sztárja, Kristoaf és Ajsa Luna bemutatkozása olyan zenei szubkultúrák, mikrokozmoszok ajtaját tárja fel, amit fel sem fedeznének az idősebb zenebarátok. Aki viszont eljön koncertre, megismerheti az elektronikus indie stílust és a magyar új generációs popzenét.
A múlt igézete és keserédes progresszió
Tóth Kristóf, vagyis Kristoaf nevét jól ismerik az elmúlt évtized divatos zenei irányzatait kedvelő fiatalok. Egy egész nemzedék nosztalgiája ihlette az énekes-dalszerzőt arra, hogy a maga sajátos elektronikus indie stílusában állítson össze nagylemezt. Az egyik legizgalmasabb feltörekvő előadónak tartott fiatalember tizenévesen kezdett el énekelni és gitározni. Bátran kiállt az utcára, és ismert slágerek feldolgozásaival szórakoztatta a járókelőket. Egy idő múlva azonban már nem érte be mások dalainak a bemutatásával. Úgy gondolta, itt az ideje saját számokat szerezni.
Hamarosan örömmel látott vendégnek számított a fesztiválokon. Nem csupán a közönség figyelt fel Kristoafra, de több progresszív zenészt is megismert, akikkel elkezdtek együtt zenélni.
Az elektronikus indie sokak szerint nem is annyira egy stílus, hanem inkább egyfajta kategória. A gyökerei a múlt század 90-es éveibe nyúlnak vissza. Képviselői felkarolták és továbbvitték az új hullám, a progresszív rock, de a diszkó és a nyugatnémet kísérletező rockzene hagyományait. Az irányzat hazánkban is létrehozta a maga sajátos, egyéni hangzású szubkultúráját, ám a szélesebb közvélemény nem igazán figyelt fel rá.
Kristoaf bemutatkozó lemeze két évvel ezelőtt jelent meg. Sokat koncertezik, és szívesen vonul el alkotó táborokra. Amikor egy nemzedék legeredetibben gondolkodó zenészei fordítanak hátat a világnak az alkotás kedvéért, annak gyakran vadonatúj hangzású, dinamikus lemezek lesznek a következményei. Ilyen volt a tavaly megjelent koncepciólemez, amelyik hangzásában tetten érhető Kristoaf keserédes, ugyanakkor tagadhatatlanul progresszív dalszerzése.
Az augusztus 3-ai koncert dalai a popzene, az indie és a „magyar alter” határvidékének egyvelegét jelentik. Időtlen témákat dolgoznak fel. Azt mutatják be, hogy keresik önmagukat a fiatalok, és miért tűnik titokzatos, ugyanakkor csodálatos időszaknak a kamaszkor. A fiatal és az idősebb zenerajongók is érezni fogják, mi járhatott Kristoaf fejében, amikor a romantikus nosztalgiázásról, a szerelmet kísérő boldogságról, illetve a fájdalomról énekel.
Minden nemzedéknek szüksége van a maga prófétáira, és ez alól a Z generáció sem kivétel. Ebbe a korosztályba azok tartoznak, akik 1996 és 2010 között látták meg a napvilágot. Előttük az Y generáció járt, utánuk az alfa nemzedék következik. Olyanok tartoznak ide, akik már beleszülettek az ezredforduló környékének technikai varázslatokkal teli világába, azaz igazi digitális bennszülöttek.
A mindennapjaikat meghatározza a virtuális valóság. Amikor nincs okostelefon a kezükben, a készülék valószínűleg a farzsebükben lapul. Lenyűgöző a médiafogyasztásuk, ám komoly gondjaik lennének, ha mondjuk, a nagypapájuk rádióját a Kossuthra kellene hangolniuk.
Sokan közülük meglehetősen borúlátóan szemlélik a minket körülvevő valóságot. Az ilyen kételkedők óriási örömmel fogadták a magyar új generációs popzene egyik legérdekesebb előadóművészét, Ajsa Lunát. A dalszerző-énekesnő – akinek a nevét gyakran ajsa lunának írják, az ősi spirituális tanítások bölcsességét ötvözi a saját gondolataival és megfigyeléseivel. Dalai egyszerre baljósak és meseszerűek.
Sötét az elektronikus hangzása, ám magával ragadó a szövegek mondanivalója. A huszonkét éves énekes nemrég döbbent rá arra, hogy a gyermekkora visszavonhatatlanul véget ért. Düh és csalódottság hallható a szövegeiben, hiszen a valóság elől már nem bújhat el a mesék világába. Ajsa Luna attól tart, hogy a világunk bármelyik pillanatban véget érhet. Elutasítja az áltatást és a félrevezetést. Szembeszáll az illúziókkal, és őszinte tükröt tart a saját nemzedéke elé. A dalok természetesen videóklipek formájában szólítják meg a hallgatóságot. Ezeket a világhálón is megtalálhatjuk.
Az Ybl Pop koncertjének összeállítói a tőlük megszokott bátorsággal ismét két olyan fiatal alkotót hívnak színpadra, akik méltók arra, hogy nem mindennapi tehetségüket az idősebb nemzedékek változásokra, újdonságokra nyitott tagjai is megismerjék.