2024-01-26
Január 26. a környezetvédelemre nevelés világnapja
Napjainkban egyre kevesebben kételkednek abban, hogy földünk természeti viszonyai megváltoznak körülöttünk. Összefogásra és sok erőfeszítésre van szükség ahhoz, hogy gyermekeinkre egy egészséges, élettel teli világot hagyjunk. Fontos megmutatni a legkisebbeknek, az óvodásoknak és az iskolásoknak is, miért elengedhetetlen megőrizni a víz, a levegő és a termőföld tisztaságát közvetlen környezetünkben, de globálisan is.
Nemcsak rajtunk, hanem a gyermekeinken is múlik, hogy milyen lesz az emberiség jövője. Bár a környezetvédő mozgalmak az elmúlt fél évszázadban komoly eredményeket értek el, egyre újabb feladataink lesznek. Elegendő ehhez elolvasni a híreket és megnézni a hírműsorokat. Ma még a mi vállunkra nehezedik az élővilág megőrzésének felelősége, ám néhány fontos feladatot nemsokára a következő nemzedék kezébe kell adnunk.
Ahhoz, hogy a legkisebbek is tudják, mennyire fontos az egészséges és élhető környezet, kellő időben el kell kezdeni a felkészítésüket. Erre jó alkalom január 26., a környezetvédelemre nevelés világnapja.
Gondolkozzunk és cselekedjünk együtt
Több mint ötven évvel ezelőtt, 1972-ben Stockholmban megtartották az ENSZ első, Ember és bioszféra című konferenciáját. Fél évszázaddal ezelőtt figyelt fel ugyanis az emberiség arra, hogy milyen gondot jelent a termőföldek, a víz és a levegő szennyezése. Hamarosan olyan új fogalmakat is megismertünk, mint az üvegházhatás, az ózonlyuk, a globális felmelegedés és a klímakatasztrófa. A világszervezet első lépésként környezetvédelmi világnappá nyilvánította a stockholmi konferencia kezdőnapját. Együttes gondolkodásra és közös cselekvésre szólították fel az emberiséget.
Néhány évvel később egyértelmű lett, hogy nem elegendő a felnőtteket megszólítani. Éppen ezért 1975-ben több mint hetven országból érkeztek szakemberek Belgrádba, hogy az ENSZ irányelveivel összhangban kidolgozzák a környezetvédelemre nevelés pedagógiai alapelveit. A fenntarthatóság kérdése túl fontos ahhoz, hogy csak a szakemberek és az állami szervezetek foglalkozzanak vele. A környezetromlás és a klímaváltozás elleni küzdelemben akkor érhetünk el sikereket, ha az erőfeszítésekbe az egész társadalmat belevonjuk.
A tanácskozás résztvevői tisztában voltak azzal, hogy hosszútávon csak az garantálhatja a célkitűzések valóra váltását, ha a gyermekek is részt vesznek bolygónk megmentésében.
Szerencsére a gyerekek nyitottak a természetvédelemre. Szívesen barangolnak pedagógusaik vezetésével az erdőkben, a mezőkön, a tanösvényeken, a mezőgazdasági termőföldeken. Lelkesen ismerik meg a természet ezernyi csodáját.
Nincs más dolgunk, minthogy az életkoruknak megfelelő módon felhívni a figyelmüket a környezetszennyezés veszélyeire és következményeire. Jó eszköz erre a környezetismeret-óra, a különféle szakkörök, foglalkozások és persze a közös kirándulások.
Nagyon fontos, hogy a környezetvédelemre nevelés ne teherként, hanem izgalmas kalandként jelenjen meg a gyerekek világában.
Tudatos társadalom, boldog jövő
Az óvodákban és az iskolákban már a huszadik században is foglalkoztak a környezetvédelem kérdéseivel, ám az elmúlt évtizedek során egyre súlyosabb problémák merültek fel, és még itt, a Kárpát-medencében is szinte minden nap a saját bőrünkön érezhetjük a klímaváltozás hatásait.
Gondoljunk csak bele, az elmúlt teleken hányszor mehettünk el szánkózni, hóembert építeni gyermekeinkkel, unokáinkkal? Egész más volt a helyzet, amikor a mai ötvenesek, hatvanasok voltak gyerekek.
A régi szép telek és a fehér karácsonyok ma már csak az idősebb nemzedékek emlékeiben élnek. Ez is azt mutatja, mennyire fontos a tudatosság. Összefogva ugyanis le tudjuk állítani, sőt, meg tudjuk akadályozni a káros folyamatokat. Időközben kialakult az oktatás új ága. A környezeti nevelés a gyerekeket és a tizenéveseket kalauzolja el egy új területre. Földünk megmentése izgalmas feladatot jelent a társadalom minden alkotórésze, az állam, a civil szféra, a cégek, az önkormányzatok és a magánemberek számára. A tanulást érdemes már az óvodában elkezdeni.
Tudomány, nevelés és személyiségfejlesztés
Az óvodák és az iskolák környezeti nevelési programjában helye van a személyiségfejlesztésnek is. A gyerekek ismereteket kapnak, formálják a szemléletüket és elsajátítják a helyes magatartást. A megfelelő értékek közvetítése lehetővé teszi, hogy a tanultakat ne csupán plusz tananyagként fogják fel, hanem olyan életbölcsességnek tekintsék, amit a gyakorlatban is jól tudnak hasznosítani.
A tanulás során fejlődhet a gyermekek és a természet kapcsolata. Az új ismereteket az iskola kapuján kívül is elsajátíthatják. Kis lépésekkel haladva is messzire juthatunk. Az egészséges jövőnk szempontjából fontos, hogy a kicsik is megértsék, mindenkinek jó az energiatakarékosság, a pazarlás felszámolása, a helyi erőforrások egyre szélesebb körű felhasználása és a környezetet károsító folyamatok leállítása.
Ha a gyermekeink büszkén vallják, hogy ők is a természet oldalán állnak, akkor nyugodtan számíthatunk arra, hogy felnőve, aktívan cselekedni fognak, például a Kárpát-medence természeti örökségének megóvása érdekében.