2018-10-24
Házi feladat - családi gond?
Már megint a házi feladat a családi probléma forrása? Hogyan töltsük el iskola után a délutánokat úgy, hogy a gyermek házi feladata könnyedén elkészüljön, és ne legyen mindennapos konfliktus belőle?
Már régóta foglalkoztatja a kutatókat, hogy mennyi házi feladat kell ahhoz, hogy a gyermek tényleg elsajátítsa az iskolában hallottakat, és emellett valóban segíti-e és fejleszti-e a házi feladat a tanulási készségeket. Egyes kutatások kimutatták, hogy az elvégzett házi feladat megfelelő mennyisége jótékonyan befolyásolja a gyermek jövőjét, és azt, hogy továbbtanul-e. Más kutatások ugyanakkor az ellenkezőjét is bebizonyították már: a túl sok házi feladat nyomasztó, demotiváló lehet a gyermek számára, és kudarcélményt okozva csak elveszi a kedvét a tanulástól.
A házi feladat kérdése a mai napig nem oldódott meg, bár számos nyugat-európai iskolában igyekeznek a gyermekek tanulással és szabadidővel eltöltött idejét szabályozni, a valóság azonban sokszor mást mutat: stresszes és fáradt szülők, dekoncentrált és nyűgös gyerekek igyekeznek otthon iskola után mindent belepréselni a délutánba: a játékot, a sportot és a házi feladatot. Nézzük meg, mivel segíthet leginkább a szülő a gyermekének?
1. Kezdeti lépések
Kommunikáljunk a tanárral!
A házi feladatot a tanár adja ki a gyereknek, és ő is értékeli. Épp emiatt – még mielőtt nekiugrunk a feladatok sorának – érdemes a tanárral egyeztetni.
Nyugodtan kérdezzük meg tőle, hogy van-e az iskolának házi feladattal kapcsolatos szabályzata, illetve meg van-e határozva az, hogy milyen feladatmennyiség vár a gyermekre, és milyen határidőkkel. Lehet, hogy az iskolában nincs ilyen jellegű szabályozás, mégis érdemes a tanárral kommunikálni erről.
Nyugodtan kérdezzük meg előre azt is, hogy milyen segítséghez folyamodhatunk, ha a gyermeknek gondjai lennének a házi feladat elkészítésével. Egy szó, mint száz: tervezzünk előre, ha lehet, együtt a tanárral, és nyugodtan osszuk meg vele aggodalmainkat és gondolatainkat.
Teremtsünk helyet otthon a házinak!
Az előkészületek közé az is hozzátartozik, hogy megfelelő teret teremtünk a gyermeknek otthon, ahol nyugodtan és kellemes körülmények között készítheti el nap mint nap a házi feladatot. Kialakíthatunk egy házi sarkot is. Ügyeljünk a nyugalomra, csendre és a jó megvilágításra, valamint arra is, hogy a gyermek mellett a szülőnek is kell olykor hely a kuckóban. Tegyünk a házi sarokba színes ceruzákat, papírokat, ollót, kartont – ha például szorgalmi feladatot kell készíteni.
Tegyük a gyermek korának megfelelően érdekessé ezt a teret. Korábbi feladatokat és projekteket is kitehetünk a házi sarok falára, ezzel is támogathatjuk a gyermek önbizalmát. Kialakíthatunk egy kis „könyvtárat” is a sarokban az asztal mellett. Egyfajta olvasókuckót: kis könyvespolccal, kényelmes párnákkal a földön, ahol nyugodtan olvashat.
Előfordulhat az is, hogy a gyerekeknek kell internet vagy számítógép hozzáférés egy-egy feladat elkészítéséhez. A kisebbeknél az ilyen feladatokat mindenképpen szülői felügyelet mellett végezzük.
Házirend a házi feladathoz
Ahhoz, hogy a házi feladatból rutin legyen, rendszert kell vinnünk a hétköznapokba is. Így a gyermek tudja, hogy nagyjából melyik napon mi vár rá. Mikor jön el a házi feladat ideje, melyek azok a napok, amelyeken kicsit többet kell ezzel foglalkoznia, és melyek azok a napok, amelyeken a játéké és a mozgásé, a barátoké a főszerep. Ugyanígy a hétvégére is tervezzük be a házi idejét és mennyiségét. Ne hagyjuk az utolsó pillanatra, azaz vasárnap estére a feladatokat.
2. Napi teendők szülőknek, hogy könnyebben menjenek a feladatok
Egyeztessünk a gyermekkel
A cél az, hogy 8. osztályra a gyermek egyfajta önállóságot fejlesszen ki, és magától végezze el az iskolai feladatokat, észben tartva a határidőket. Ehhez azonban az kell, hogy a gyermek kisiskolásként megfelelő szülői támogatást kapjon. Ez nem jelenti azt, hogy a gyermek mellett kell ülnünk egészen a 8. osztályig.
A legtöbb gyermeknek az is elég a felsőbb tagozatban, ha rendszeresen megbeszélik vele, milyen házikat kapott, és segítenek neki beosztani a feladatokat. Segíthetünk neki az ötletelésben, az időbeosztásban, illetve ha gyakorló feladatokról van szó, annak ellenőrzésében. Tudassuk gyermekünkkel, hogy mi mindig szívesen segítünk neki, így nyugodtan kérdezhet tőlünk.
Kornak megfelelő segítség
A szakértők szerint minél kisebb a gyermek, annál közelebb kell lennie a szülőnek hozzá a házi feladat írása alatt. Tehát a kisiskolás gyermek még igényli, hogy a szülő végigkísérje vele a feladatokat: a feladat felolvasásától kezdve a részeredmények ellenőrzéséig, vagy épp egy szöveg közös felolvasásáig és értelmezésig.
Egy ötödikesnek azonban már az is elég, ha a gyermek közelében ülünk, miközben házit ír, így nyugodtan kérdezhet tőlünk közben.
Nem segítség, ha mi oldjuk meg a feladatot
Bár nagy a kísértés, hogy megmondjuk a kicsiknek a megoldást, vagy megoldjuk helyettük a feladatokat, ha nehezebben jön az eredmény, ezt semmi esetre sem ajánlatos megtennünk. Az iskolában egy dolgozatnál vagy feleletnél sincs ott a szülő a gyermek mellett, hogy elővarázsolja neki a megoldást. Ezért a gyermeknek meg kell tanulnia, hogy olykor egy-egy feladat megoldása több időbe, erőfeszítésbe vagy türelembe kerül.
A tanulási folyamatban teljesen normális, hogy egy új elmélet vagy gondolatvitel elsajátítása és alkalmazása nehézséget okoz eleinte. Ha rögtön segítünk a gyermeknek, akkor azt kommunikáljuk neki, hogy nem bízunk benne, hogy egyedül is boldogul. Inkább azt tanítsuk meg neki, hogy milyen eszközökhöz folyamodhat egy-egy megoldás kapcsán. Vagy hogyan alkalmazhatja a tanultakat, hogy az segítse őt a megoldás megtalálásában. Ez önállóságot és önbizalmat ad a gyermeknek.
Szülői feladat: ellenőrzés
Három dolgot mindenképp kell ellenőriznünk: hogy időben elkészült-e a házi feladat, nincsenek-e nagyobb hibák benne, azaz a házi feladat minden része megoldott, illetve hogy a kész feladat időben el is jusson az iskoláig. Ez az utolsó pont sok gyermeknek nehézséget okoz. Tanítsuk meg tehát neki, hogy már akkor jutassa el a feladatot a tanárhoz, ha az kész van, és ne várjon a beadásával az utolsó pillanatig.
3. Mit tegyünk, ha nem készülnek el a házi feladatok?
Sokszor az előkészületek és az erőfeszítéseink ellenére sem készül el a feladat. Ilyenkor a következő kérdésekre adott válaszok segíthetnek minket a megoldásban:
Szokássá vált a házi hiánya? Csak egyszer maradt el a házi feladat elkészítése, vagy csak egy időszakban? Minden tantárgy esetén gond van? Keressük a gyermek viselkedésében a mintát, így megtudhatjuk, mi zajlik benne.
Mely lépesekkel van gondja a gyermeknek? Ahhoz, hogy egy házi feladat elkészüljön, több lépés kell: először is meg kell érteni, mi a pontos feladat, mik az elvárások, a határidők. Ezután el kell készíteni a feladatot, majd időben le is kell adni azt a megfelelő formában. Lehet, hogy a gyermeknek a füzetében találjuk a megoldást, mert nem írja fel rendesen a feladatokat.
Az is lehet, hogy egy bizonyos témakörrel van gondja, ilyenkor is érdemes a könyvébe és a füzetébe pillantani. Lehet, hogy a feladat megszervezésében, vagy az időbeosztásban szükséges a segítségünk, de az is lehet, hogy a gyermek egyszerűen nem motivált. Minden esetben érdemes konzultálni a tanárral, hiszen ő is megfigyelhetett a gyermek viselkedésében valamit, amely segíthet kideríteni a probléma mögötti okokat.