2023-09-29
Petőfi Sándor legboldogabb napja a hegyvidéken
Egyik legnépszerűbb magyar költőnk, Petőfi Sándor jó néhány szállal kötődik a Hegyvidékhez. Legismertebb kerületi történetét, amikor a budai vár ostroma idején, 1849 májusában felkereste Görgei Artúrt a svábhegyi Óra-villában, mi is megírtuk, azonban arról kevesebben tudnak, hogy élete talán egyik leboldogabb napját is itt, a Hegyvidéken élte meg a költő, amikor feleségével, Szendrey Júliával itt ünnepelte első és egyetlen házassági évfordulóját. Születésének 200. évfordulója alkalmából kevésbé ismert Petőfi-történeteket gyűjtöttünk össze a Hegyvidék területéről.
Több visszaemlékezés szól arról, hogy Petőfi előszeretettel járta a budai hegyeket, beszámolók és versek tanúskodnak kirándulásairól és az itt töltött élményeiről. Járt a Disznófő és az Istenszeme vendéglő közötti kis tónál 1846 nyarán, ahol a Tízek Társaságával mulatott. Kánya Emília, az ország első női lapszerkesztője emlékezett vissza arra, hogy találkozott itt Petőfivel: „1846 nyarát is kellemesen töltöttük […] Egy ilyen vasárnapi kirándulás alkalmával ismerkedtem meg, azaz láttam Petőfit. […] a Disznófő melletti kis tónál ültünk…” Kánya nem volt elragadtatva Petőfitől, aki akkor fiatal feltörekvő költő volt.
Egy évvel később, 1847 júniusában ismét Zugligetben mulatott Petőfi, aki barátaival egy lakomával búcsúztatta Frankenburg Adolf író barátját a zugligeti Vadászudvar vendéglőben, ahol ma a Zugligeti Általános Iskola alsó tagozatosainak épülete áll.
A híres portréfestő Barabás Miklósnál is járt a Városmajorban 1848-ban, ahol Barabás előszeretettel fogadta előkelő vendégeit budai villájának kertjében. Valószínűleg itt készítette el Petőfi egyik legismertebb ábrázolását a Városmajorban, de korábbi alkotása is volt a költőről.
Petőfi Sándort eleinte inkább mint vándorszínészt ismerték, de egész fiatalon, már 1845-ben megjelent az első fiatalkori portréja, ahol már mint komoly költő lépett a publikum elé.
Ezt a híres képet is Barabás Miklós készítette, aki – annak ellenére, hogy ekkor már a Városmajorban élt – valószínűleg pesti műtermében fogadta a fiatal költőt. A képről Jókai Mór is jó véleménnyel volt, aki szerint ez volt az egyik legjobb Petőfi-ábrázolás. Barabás egyébként még kétszer készített portrét a költőről.
Az utolsót 1848-ban, amikor feleségét, Szendrey Júliát is megrajzolta. Mivel 1847-ben Babarás a budai villájánál is létrehozott egy műtermet, valószínűleg már itt, a Városmajorban készültek az ábrázolások. Ezt erősíti az, hogy Szendrey Júlia portréjának a hátterében fák és dombok láthatók.
Petőfi Sándort itt már mint katonaviselt, tiszti rangú hős forradalmárt festi meg Barabás Miklós, aki úgy emlékezik vissza munkájára, hogy: „1848-ban rajzoltam azt, mely őt karddal, kokárdával ábrázolja. Ezen évre 52 képem van bejegyezve; […] Petőfi 18-diknak, s neje, kit vele egyenlő nagyságban litografiroztam, a 19-iknek van beírva, így május végén vagy június elején rajzolhattam.”
Két verse is született ekkor, mindkettőt Zugliget helyszínnel jelölte meg. A bokor a viharhoz, ami a természet szeretetét mutatja be, valamint A hegyek közt címűt. Ez utóbbi, bár a mű születési helyeként a Zugligetet jelölte meg a költő, vélhetően inkább a közeli Normafánál, esetleg a Tündér-sziklánál íródhatott, hiszen onnan tárulhatott fel előtte a város, „alant, alant a mélyben, a kék messzeség ködében”.
A hegyek közt című versében a szerelmével eltöltött vidám napról ír, amelyben olvashatjuk, hogy minden gondját a városban hagyta, és ide fel, a természetbe csak azt hozta, ami kedves számára.
[…]
Itt egy emléktábla is állt 1935-től Petőfiről, ami inkább csak reklámfogásnak tekinthető, mivel az állt rajta, hogy: „Petőfi tanyája soh’sem volt e hajlék, Nagy nevének/e lak csak parányi emlék.” A vendéglő az 1950-es években elpusztult, de az emléktábla túlélte a XX. század viharait, és a mai napig megtalálható a Hegyvidéki Helytörténeti Gyűjtemény raktárában.