2018-10-16
A holnap autói
A legnevesebb autógyárak mérnökei folyamatosan azért dolgoznak, hogy egyre hatékonyabban és környezetkímélő módon üzemeltethető járművek közlekedjenek útjainkon. Fontos ezenfelül, hogy az új autók csendesek, kedvező árúak és megbízhatók legyenek. Érdemes egy pillantást vetni a várható legérdekesebb fejlesztésekre, és arra, hogy miért kell hamarosan sok mindent újratanulnunk.
Immár bő száz éve, hogy a belsőégésű motorokkal meghajtott személygépkocsi bekapcsolódott az életünkbe. Az autó olyan szorosan beépült a hétköznapjainkba, hogy elképzelni sem lehetne, milyen következményekkel járna, ha egyik napról a másikra le kellene mondanunk róla. Ugyanakkor a belső égésű motorok használata, a hagyományos járművek üzemeltetése számos egészségügyi, urbanisztikai és környezetvédelmi problémát hoz magával. Szeptember végén tartottuk a kerületben a Hegyvidéki Autómentes Napot, mely során az is felmerült, milyen nagy az igény korszerű és emberbarát technológiai megoldásokra. Igen nagy a valószínűsége, hogy húsz éven belül olyan technológiák is elterjednek, melyekről ma még csak legmerészebb tervezőmérnökök mernek álmodni.
Más ez a város
Egy fél emberöltő sem kell hozzá, hogy gyökeresen átalakuljon a legfejlettebb országokban a nagyvárosi közlekedés. Szinte biztos, hogy elmélyülnek a városok közti - vidéki - és a metropoliszokban alkalmazott technológiák, módszerek. A legnagyobb változást az autonóm (önvezérlő) módon közlekedő gépkocsik elterjedése jelenti.
Ennek előfeltétele, hogy kiépüljön a nagyvárosok nagy teljesítményű közlekedési adatforgalmi hálózata. Az önvezérlő autók ugyanis többet fognak tudni, mint azok a mai társaik, melyeket a sofőrnek már nem kell irányítania, hiszen önállóan gördülnek. A közeljövő autói leginkább nesztelenül suhanó, áttetsző kapszulákra emlékeztetnek.
Belsejükben kényelmesen pihenhetünk, vagy éppen dolgozhatunk munkába menet. Nem kell törődnünk a forgalommal, a piros lámpákkal vagy a váratlan helyzetekkel. Autónk ugyanis rácsatlakozik a város hálózatára, és folyamatosan kapcsolatban áll közelünkben az összes többi járművel. Így az utunk teljesen biztonságos, nem alakulnak ki közlekedési dugók, és az optimális útvonalon jutunk el célunkba.
Az utakon azonban nem csak személygépkocsik járnak. Elengedhetetlen a jól működő és egyre kényelmesebb tömegközlekedés. Valószínű, hogy gondot fog okozni a parkolóhelyek hiánya. Sokan ezért inkább taxival közlekednek. Ezek bizonyára elektromos meghajtású, vezető nélküli járművek lesznek. Jóval több utas férhet el bennük kényelmesen, mint a mai bérkocsikban. Várható tendencia az is, hogy nagyot lép előre a közösségi autóhasználat. Ezeknek a csekély fogyasztású vagy teljesen elektromos járműveit üzemeltethetik magáncégek, mint például hazánkban a MOL LIMO-t.
Magad, uram...
Az autonóm járművek azonban nem fogják teljesen kiszorítani a hagyományos autókat az utcáinkról. Sok autóvezető ragaszkodik ahhoz, hogy saját kezével irányítsa a járművét, mivel a vezetés élménye örömet jelent neki. A motorkerékpárok területén is megvalósul az átállás az elektromos meghajtásra. Nem valószínű, hogy ezt a járműtípust robotizálják. Talán éppen a motorosok lesznek az a csoport, amelyik a legtovább ragaszkodik a hagyományos vezetési stílushoz.
Mellettük viszont megjelenhetnek olyan új jármű kategóriák, melyek félúton állnak a motorkerékpár és az autók között. A napkeleti tuk-tukok szupermodern leszármazottai személy- és teherszállításra egyaránt alkalmasak. A nagyvárosi járművek közös jellemzője lesz az elegáns áramvonalas alak, a csillogó felület és a mainál jóval nagyobb ablakok, illetve átlátszó tetők.
Kevés a hely
Nagy kérdés, hogy mi lesz a gyalogosokkal. Ma már így is probléma, hogy az elektromos autók szinte nesztelenül bukkannak fel a hátunk mögött. Az úttesten való átkelés során nagyon kell figyelni. Elképzelhető, hogy a gyalogosokat és a kerékpárosokat külön sávokba terelik, hogy így csökkentsék a balesetek veszélyét.
A fejlesztések során fontos a költséghatékonyság. Lesznek gyártók, melyek elemekből összerakható járműveket fejlesztenek ki, és ezeket az alkotóegységeket az igényünknek megfelelően variálhatjuk. Néhány mozdulattal szerviz segítsége nélkül is kisteherautóvá alakíthatjuk például a kényelmes családi autót.
A nagyvárosokban a kisméretű, kevés parkolóhelyekkel is beérő járművek elterjedése várható. A nagykapacitású teherautók valószínűleg kiszorulnak vidékre.
Okos autó - okos közlekedés
A járműveknek nemcsak a külseje és meghajtása változik meg, hanem sokkal okosabbak lesznek mai elődeiknél. Miután minden autó egy nagy teherbírású hálózatra csatlakozik, egyre többet látnak el mesterséges intelligenciával. Az autonóm járművek miatt fontos kérdés lesz a megbízhatóság és a biztonság. A legkorszerűbb irányítórendszerek jelenleg túl drágák. A fejlesztéseknek köszönhetően azonban ezek ára csökkeni fog, és akkor az autók nagyobb részébe beépítik azokat. A változás egyben folyamatos tanulást jelent.
Nemcsak az autók mesterséges intelligenciája sajátítja el, hogyan kell az utcán viselkedniük, hanem nekünk, embereknek is fokozatosan hozzá kell szoknunk ahhoz, hogy nem sofőr, hanem egy automatikus rendszer irányítja az utcákon suhanó csillogó és áramvonalas járműcsodákat.