2017-02-16
Amikor a lélek dalol - zenei improvizáció
Beethoven, Liszt, Mozart és Paganini nevét mindenki ismeri, aki akár csak csekély mértékben is érdeklődik az értékes és igényes zenei kultúra iránt. Sokan hallottak arról is, hogy ezek a mesterek nem csupán nagyszerű művekkel írták be magukat a zenetörténet aranykönyvébe, de korszakuk legkiválóbb rögtönzői, az improvizálás nagymesterei közé tartoztak. Pontosan tudták, milyen csodálatos élményben részesíthetik hallgatóságukat, amikor hagyják, hogy a lelkük is dalra fakadjon.
Belegondolva, mi volt a legszebb élmény a legutóbbi koncertlátogatásunk során, gyakran merülhet fel bennünk, hogy legjobban az a pillanat rögzült elménkben – és a szívünkben –, amikor a zenész, vagy a zenészek felemelték tekintetüket a kottáról, és szabadon rögtönözve kezdtek el játszani nekünk. Ez ugyanúgy megtörténhet egy klasszikus zenei rendezvényen, mint egy jazz, vagy éppen egy blues koncerten. A rögtönzés lehetővé teszi, hogy a muzsikus minden korábbinál közelebb kerüljön a hallgatóságához, és feltárja előtte a szíve, a lelke titkait, legszebb érzelmeit.
Virtuóz előadók
Az olasz improvviso („váratlan”) fogalom gyorsan elterjedt az előadóművészek világában. A muzsikusok ismerik a szabad és a kötött improvizációt is. Ez utóbbi során alkalmazkodnak valamilyen útmutatóhoz, például egy akkordsorhoz, vagy egy dallamelemhez. A XIX. század előtt az európai zenében rendkívül sokoldalúan éltek a rögtönzés lehetőségével. A legnagyszerűbb előadók áriái, hangszerszólói felejthetetlen élményt adtak a közönségnek.
Ennek fontosságával tisztában voltak a zeneszerzők is. Egy mű megkomponálása során lehetőséget hagytak arra, hogy az előadó bemutassa virtuozitását.
Fontos a rögtönzés
Az idő haladtával a zenészek hol fontosabbnak, hol kevésbé lényegesnek tartották a rögtönzést. Például a világhírű budapesti Zeneakadémia megalapításának korszakában elengedhetetlen felvételi követelménynek számított, hogy egy zongorista nagyszerűen tudjon improvizálni. Minderre nem egyszerű megtanítani a zenészek új nemzedékét, pedig nagyon is alkalmas a kreativitás és a zenei képzelőerő fejlesztésére. A rögtönzés gyakorlásának egyformán helye van az amatőr és a professzionális zenészképzés csarnokaiban.
Igazi csemege
A hegyvidéki zenerajongóknak ráadásul nem kell messzire menniük, ha igazi mesterek rögtönzésében akarnak gyönyörködni. Február 22-én a MOM Kulturális Központban lép fel a világhírű Lajkó Félix Liszt Ferenc-díjas hegedűművész és Balázs János Liszt Ferenc-díjas, Junior Prima-díjas zongoraművész. Azok is igazi csemegére számíthatnak, akik többet szeretnének megtudni a rögtönzés tudományos hátteréről. A koncert előtt ugyanis Dr. Freund Tamás, Széchenyi-díjas agykutató tart előadást az improvizációban kulcsszerepet játszó idegsejt hálózatokról.