2017-10-17
Szépek, zöldek, hatékonyak – alacsony károsanyag-kibocsátású járművek 1. rész
A csúcstechnológia és a környezetvédelem összekapcsolódásának szép példája a napjainkban folyó komoly kutatás a lehető legcsekélyebb környezetszennyezéssel üzemeltethető, korszerű járművek elterjesztése területén. Hazánkban, de szerte a nagyvilágban is sok komoly cég foglalkozik ilyen autók vagy egyéb járművek kifejlesztésével. Az ilyen típusok elterjedése nagyban javíthat életminőségünkön, és jobbá teheti a mostani nemzedékek és gyermekeink hétköznapjait is.
Csúcstechnika és környezettudatosság
Az autókereskedők egy része fejcsóválva, rosszkedvűen hallgatja, amikor az emberek a környezetvédelem fontosságáról beszélnek. Attól tartanak, hogy az ilyen „zöld badarságok” rosszat tesznek az üzletüknek, és csökkentik a forgalmukat, a bevételüket. Ingerülten hallgatják azokat a híreket, melyek szerint több nagyvállalat is manipulálta az új modellekkel kapcsolatos mérési adatokat. Időről időre komoly botrányok pattannak ki például a dízelmotorral felszerelt autók valódi károsanyag-kibocsátásával kapcsolatban. Bár az ilyen híreket érdemes nagyon komolyan venni, a kereskedők feleslegesen aggódnak.
A gépjárművek azonban nem csupán könnyebbé teszik a mindennapjainkat, de növekvő mértékű veszélyt is jelenthetnek az egészségünkre. Éppen ezért századunk első éveiben meghatározták a járművekre érvényes károsanyag-kibocsátási normákat. Földrészünkön az európai kibocsátási normák szabják meg az unió tagállamaiban értékesített új gépjárművek károsanyag-emissziójának még elfogadható szintjét. Rögzítik a nitrogén-oxidok, a szén-monoxid, a szálló por és a szén-dioxid kibocsátásának határértékeit.
Komoly veszély
Az elmúlt évtizedek során készült felmérések szerint a nagyvilágban üzemelő sok millió személygépjárműből, teherautóból, motorkerékpárból és buszból rengeteg káros anyag áradt a természetbe. Gondot jelent az üzemanyagok tárolása, a talajba szivárgó benzin, kőolaj, ami a vízháztartást is veszélyeztetheti. Nem csupán maguk a kocsik bocsátanak ki magukból szennyező anyagokat, de káros anyag kerül a legyártásuk, és az alkatrészek elkészítése során is a levegőbe.
Jelentős fejlesztések
Az ezredfordulót követően komoly kutatómunka vette kezdetét azért, hogy párhuzamos fejlesztésekkel hatékony megoldásokat találjanak. Ilyen például, hogy egyes új autómodellek üzemanyagtartálya megköti a benzingőzt, vagy, ahogy a katalizátorral ellátott kipufogórendszer csökkenti az el nem égetett káros anyagok mennyiségét. Erőteljes tendencia a motorban keletkező gázokban lévő szénhidrogének újrahasznosítása. Sokat segíthet a pontos és megbízható üzemanyag-adagoló berendezések alkalmazása. Elterjedtek a gázüzemű autók is. Az ilyen járművek károsanyag-kibocsátása kisebb, mint a hagyományos üzemanyagokkal hajtottaké.
A földgázzal működő autók mellett a legnépszerűbbek a propán-bután gázzal működők. Amerikában inkább a földgáz, míg Európában elsősorban a cseppfolyós propán-bután gázzal üzemelő kocsik terjedtek el. Az ilyen járművek kipufogógázában kevesebb a rákkeltő vegyület, és kisebb a légkörbe jutó szén-dioxid mennyisége.
A tervezők a benzinzabáló, fekete füstfelhőket eregető, ormótlan autószörnyetegek helyett a tervezőasztalokon vagy a számítógépeikben olyan járműveket álmodnak meg, amelyek csupán egész csekély mértékben bocsátanak ki magukból szennyeződést. A cél a káros anyag kibocsátása nélkül üzemelő jármű, angol szakkifejezéssel a zero-emission vehicle.
A világ számos országában tesznek komoly erőfeszítéseket, hogy ilyen autókkal váltsák fel a hagyományos belsőégésű motorral üzemelőket. A fejlesztés legfontosabb központjai az USA-ban, Európában, Japánban és Koreában találhatók, de felzárkózni látszik India és Kína is.
A cikk második részében azt nézzük meg, hogy hol, milyen konkrét fejlesztések készültek, illetve zajlanak jelenleg is.